σουλφοραφάνη

Σουλφοραφάνη, μια άγνωστη αλλά μαγική ουσία

Η σουλφοραφάνη ανήκει στις ουσίες που λαμβάνουμε από την διατροφή μας και δρουν προστατευτικά για διάφορες ασθένειες, όπως ο καρκίνος.

Βρίσκεται στα σταυρανθή λαχανικά όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελών και πολλές επιστημονικές μελέτες έχουν συμπεράνει ότι η συχνή τους κατανάλωση βελτιώνει σημαντικά την υγεία. Οι ευεργετικές επιδράσεις τους οφείλονται στην υψηλή τους περιεκτικότητα σε βιταμίνες και μέταλλα όπως η Β6, η C και το φυλλικό οξύ. Επίσης, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.

Βέβαια, η κύρια υπεύθυνη για τα οφέλη των σταυρανθών λαχανικών στην υγεία έχει αποδειχθεί η σουλφοραφάνη (SFN).

Πώς προκύπτει η σουλφοραφάνη

Η σουλφοραφάνη είναι µία οργανοθειούχα ένωση που προκύπτει µετά από μάσημα, κόψιμό ή τεμαχισμό του λαχανικού. Συγκεκριμένα, όταν «καταστραφεί» το φυτό, το ένζυμο µυροσινάση μετατρέπει τη γλυκοραφάνινη, μια μη ενεργή ουσία, σε σουλφοραφάνη.

Το ένζυμο μυροσινάση, παίζει ρόλο στην απόκριση άμυνας των φυτών, επομένως απελευθερώνεται μόνο αφού καταστραφεί το φυτό. Επίσης, όπως και στα περισσότερα ένζυμα έτσι και στη μυροσινάση, η δράση της επηρεάζεται από την έκθεση στη θερμότητα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα μαγειρεμένα σταυρανθή λαχανικά να εμφανίζουν χαμηλότερη ποσότητα σουλφοραφάνης. Έτσι, είναι προτιμότερο τα λαχανικά να καταναλώνονται ωμά η ελαφρώς μαγειρεμένα σε θερμοκρασίες μικρότερες των 150oC.

Για παράδειγμα, το μπρόκολο για να προσφέρει την μέγιστη ποσότητα σουλφοραφάνης, μπορεί να καταναλώνεται ωμό ή συνδυασμένο με μαγειρεμένο. Ένας άλλος τρόπος είναι να το ψιλοκόψουμε ή να το τεμαχίσουμε στο μπλέντερ, 40 λεπτά πριν το μαγείρεμα. Έτσι, το ένζυμο μυροσινάση προλαβαίνει να ολοκληρώσει την δουλειά του.

Επίσης, εάν δεν θέλουμε να περιμένουμε, μπορούμε να προμηθευτούμε συσκευασμένο ωμό μπρόκολο, το οποίο έχει ήδη κοπεί σε μικρότερα κομμάτια. Βέβαια είναι πιο ακριβό, αλλά πιο βολικό. Τέλος, η προσθήκη μουστάρδας σε σκόνη στο μαγειρεμένο μπρόκολο επιτρέπει τη διατήρηση επαρκούς σουφλοραφάνης.

Με αυτόν τον τρόπο η σουλφοραφάνη προσφέρει όλα τα οφέλη της για την υγεία. Ποια είναι όμως αυτά;

Οφέλη στην υγεία

Διάφορες έρευνες έχουν επισημάνει τις αντικαρκινικές επιδράσεις της σουλφοραφάνης.

Συγκεκριμένα, μέσω διάφορων μηχανισμών εμποδίζει τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων και τα οδηγεί σε καταστροφή. Επιπλέον, οδηγεί σε μείωση του κινδύνου εμφάνισης νευροεκφυλιστικών νόσων, καρδιακών παθήσεων και ίσως και άλλων ασθενειών.

Αυτό οφείλεται, στο ότι μειώνει δυο σημαντικούς παράγοντες για διάφορες παθήσεις, το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή. Ακόμη, σε πειραματικές μελέτες φαίνεται να βελτιώνει την χλωρίδα του εντέρου και να προστατεύει το δέρμα από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Τέλος, η σουλφοραφάνη ανακουφίζει από πόνους και υποστηρίζει την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου.

Κλείνοντας

Η σουλφοραφάνη είναι μία ουσία που φαίνεται να έχει ευεργετική επίδραση στην υγεία και συμβάλλει στην μείωση εμφάνισης πολλών ασθενειών.

Βέβαια, απαιτούνται περισσότερες μελέτες για την καλύτερη κατανόηση των πιθανών οφελών της στην υγεία. Η προσθήκη περισσότερων σταυρανθών λαχανικών και κατ’ επέκταση σουλφοραφάνης στη διατροφή μας, είναι σίγουρα ωφέλιμη για την ενίσχυση του οργανισμού.

Η ποσότητα που λαμβάνεται από την διατροφή θεωρείται ασφαλής με ήπιες παρενέργειες, όπως αέρια, διάρροια και δυσκοιλιότητα. Όσο αφορά τα συμπληρώματα σουλφοραφάνης που υπάρχουν στο εμπόριο, περιέχουν την ουσία σε πιο συμπυκνωμένη μορφή. Η χορήγηση τους καλό είναι να γίνεται κατόπιν συνεννόησης με κάποιο επιστήμονα υγείας.

Κοινοποίηση:

Facebook
Twitter
Pinterest
Δείτε ακόμα

Related Posts

σπανάκι με γαρίδες

Γαρίδες με σπανάκι και πλιγούρι

Οι γαρίδες με σπανάκι είναι ένα εξαιρετικά θρεπτικό και πεντανόστιμο πιάτο που μαζί με το πλιγούρι δημιουργούν έναν τέλειο διατροφικό συνδυασμό. Πρόκεται για μια πανάρχαια συνταγή που προέρχεται από την περιοχή της Μεσογείου στην οποία ευδοκιμούν και τα δύο βασικά συστατικά της. Γαρίδες με σπανάκι, ένας ενεργειακός & θρεπτικός δυναμίτης Οι γαρίδες είναι μια εξαιρετική

ταμπουλέ

Ταμπουλέ

Το ταμπουλέ είναι μια εξαιρετικά δροσερή πρόταση σαλάτας που θα σας προσφέρει μια πληθώρα πολύτιμων θρεπτικών συστατικών. Φυλλάσεται στο ψυγείο έως και 3 ημέρες και το εντυπωσιακό είναι πως θα το βρείτε πολύ πιο εύγευστο την δεύτερη ημέρα! Αν επιθυμείτε, μπορείτε να προσθέσετε και άλλα λαχανικά όπως κολοκύθι και καρότο για έξτρα γεύση. Πλιγούρι, η

χημική δίαιτα

Χημική δίαιτα: Τι πρέπει να γνωρίζετε πριν την δοκιμάσετε

Η χημική δίαιτα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής όρος αναζήτησης στο Ελληνικό διαδίκτυο αλλά όποιος επιθυμεί να την ακολουθήσει, καλό θα είναι πρώτα να ενημερωθεί. Η παχυσαρκία αποτελεί σοβαρό πρόβλημα της δημοσίας υγείας τον 21ο αιώνα. Τα ποσοστά των ανθρώπων με υπερβάλλον βάρος αυξάνονται διαρκώς, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται και να προτείνονται συνεχώς νέες δίαιτες. Οι

κρέπες για παιδιά

Κρέπες για παιδιά

Θέλετε να φτιάξετε κρέπες για παιδιά και σας απασχολεί το πώς θα φτιάξετε την βάση; Σας έχουμε την λύση! Δεν υπάρχει μικρός η μεγάλος που να μην ακούει την λέξη κρέπα και να μην νιώθει ωραία. Στην Γαλλία, οι κρέπες λογίζονται ως εθνικό έδεσμα και εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο τις λατρεύουν. Γλυκιά ή

πολυκυστικές ωοθήκες

Πολυκυστικές ωοθήκες και διατροφή

Οι πολυκυστικές ωοθήκες ή αλλιώς σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS) είναι μια από τις πιο κοινές ορμονικές ανισορροπίες σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας. Έχει φανεί ότι απασχολεί 1 στις 10 γυναίκες, με υψηλότερη συχνότητα βέβαια σε γυναίκες με υπερβάλλον βάρος ή παχυσαρκία. Η διατροφή σχετίζεται με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών και το τι τρώμε επηρεάζει τα συμπτώματα

Scroll to Top