Φρούτα ή χυμούς;

Ακούμε συχνά σήμερα να τίθεται το δίλημμα “Να φάω ένα φρούτο ή να πιώ ένα ποτήρι χυμό;” ή  “Στο παιδί μου δεν αρέσουν τα φρούτα αλλά λατρεύει τους χυμούς”. Ποιά είναι τελικά η καλύτερη επιλογή;

Αρχικά θα δούμε τι μας προσφέρουν τα φρούτα και γιατί οι επιστήμονες διατροφής επιμένουν στην καθημερινή κατανάλωση τους.

Πλούσια σε φυτικές ίνες

Τα φρούτα είναι μια ομάδα υψηλής διατροφικής αξίας καθώς είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες είναι υδατάνθρακες με την ικανότητα να μας κρατούν χορτάτους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενώ παράλληλα:

  • βοηθούν καθοριστικά στην λειτουργία του εντέρου
  • μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη και υπερχοληστερολαιμίας
  • μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων

Επιπρόσθετα, περιέχουν πληθώρα βιταμινών, ιχνοστοιχείων και αντιοξειδωτικών ουσιών που είναι απαραίτητες για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Οι αντιοξειδωτικές ουσίες δεν παράγονται από τον οργανισμό αλλά ούτε και αποθηκεύονται για μελλοντική χρήση. Συνεπώς, η καθημερινή πρόσληψή τους είναι καθοριστικής σημασίας.

Τι γίνεται όμως με τους χυμούς;

Εξ’αρχής να ξεκαθαρίσουμε ότι όταν μιλάμε για χυμούς εννοούμε τους φυσικούς χυμούς, ιδανικά φρεσκοστιμένους από φρούτα εποχής. Όχι τα φρουτοποτά ή τα νέκταρ που υπάρχουν σε τεράστια ποικιλία στην αγορά και περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης και συντηρητικών και μπερδεύουν τον καταναλωτή.

Οι φυσικοί χυμοί λοιπόν σαφώς υπερτερούν σε σχέση με τους τυποποιημένους του εμπορίου. Έχουν όμως κάποιες βασικές διαφορές σε σχέση με την κατανάλωση των αυτούσιων φρέσκων φρούτων.

Μειωμένες φυτικές ίνες

Οι φυσικοί χυμοί έχουν σημαντικά μειωμένη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Ειδικά αν μιλάμε για τους λεγόμενους σουρωμένους χυμούς.

Σε συνδυασμό με την υψηλή τους περιεκτικότητα σε απλά σάκχαρα, αυξάνουν πολύ γρήγορα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Το αποτέλεσμα είναι να ανεβαίνουν αρκετά ψηλά οι τιμές του σακχάρου.

Περισσότερες θερμίδες

Για να καταναλώσουμε ένα ποτήρι χυμό, απαιτούνται 3 ή 4 φρούτα, ανάλογα με το μέγεθος τους.

Στην πράξη, προσλαμβάνουμε τριπλάσιες ή και περισσότερες θερμίδες προκειμένου να γεμίσουμε ένα ποτήρι με χυμό.

Απώλεια αντιοξειδωτικών ουσιών

Η επαφή των αντιοξειδωτικών ουσιών με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας, δρά οξειδωτικά. Αυτό σημαίνει ότι όσο ο χυμός παραμένει στο ποτήρι, οι αντιοξειδωτικές ουσίες καταστρέφονται και χάνονται.

Η απώλεια αντιοξειδωτικών ουσιών συνεπάγεται την αύξηση του οξειδωτικού στρες και κατά συνέπεια την πρόωρη γήρανση του οργανισμού μας. 

Τι συμπεραίνουμε

Θα λέγαμε πως η ιδανική επιλογή είναι να καταναλώσουμε ένα φρέσκο φρούτο σε σύγκριση με ένα ποτήρι φυσικό χυμό.

Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να δαιμονοποιούμε την κατανάλωση φυσικών χυμών σε περίπτωση που εμείς ή το παιδί μας δεν μπορούμε να καταναλώσουμε ολόκληρα φρούτα. Θα πρέπει όμως να δίνουμε μεγάλη προσοχή στην ποσότητα που καταναλώνουμε.

Επίσης, είναι σημαντικό να καταναλώνουμε τα φρούτα πάντα μαζί με μια πρωτεϊνική τροφή όπως:

  • ανάλατους ξηρούς καρπούς
  • 1 φέτα τυρί χαμηλών λιπαρών
  • Λίγο γιαούρτι

Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνουμε την τήρηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα χαμηλά.

Μια έξυπνη λύση είναι η κατανάλωση Smoothies στα οποία χρησιμοποιείται συνήθως ολόκληρη η σάρκα του φρούτου και σε συνδυασμό με κάποιο πρωτεϊνικό συστατικό, αποτελούν ένα πλήρες γεύμα!

Αγγελοπούλου Μπάρμπαρα!

Scroll to Top