Χασιμότο και διατροφή

Χασιμότο και διατροφή

Η θυρεοειδίτιδα Χασιμότο (Hashimoto) αποτελεί μία από τις συχνότερες νόσους του θυροειδούς αδένα και την πιο συχνή αυτοάνοση πάθηση.

Ειδικότερα στην χώρα μας, υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό περίπου 10% του πληθυσμού νοσεί από την συγκεκριμένη πάθηση με τις γυναίκες να υπερτερούν σε αριθμό.

Τι ακριβώς είναι η Χασιμότο

Στην συγκεκριμένη πάθηση, το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στο θυρεοειδή αδένα.

Ο συγκεκριμένος αδένας, αν και είναι ένας μικρός, είναι εξαιρετικά σημαντικός μιας και παράγει πολύτιμες ορμόνες όπως η θυροξίνη (T4) και τριιωδοθυρονίνη (T3). Αυτές οι ορμόνες, είναι υπεύθυνες για την ρύθμιση του μεταβολισμού, της ανάπτυξης και της λειτουργίας των κυττάρων σε όλο το σώμα.

Στην Χασιμότο λοιπόν, το σώμα δεν αναγνωρίζει τα κύτταρα του θυρεοειδή ως δικά του και παράγει αντισώματα που τους επιτίθενται και σταδιακά τα καταστρέφει. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υποθυρεοειδισμό, αφού ο θυρεοειδής πλέον αδυνατεί να παράγει τις ορμόνες του.

Αίτια της Χασιμότο

Η αυτοάνοση νόσος του θυρεοειδούς (θυρεοειδίτιδα Hashimoto) είναι η πιο κοινή αιτία υποθυρεοειδισμού στις αναπτυγμένες χώρες. Συνήθως προκαλείται από μια αλληλεπίδραση μεταξύ γενετικών παραγόντων και περιβαλλοντικών συνθηκών.

Όσον αφορά τους διατροφικούς παράγοντες, τα στοιχεία υποδηλώνουν υψηλή πρόσληψη ιωδίου, ανεπάρκειες σεληνίου και σιδήρου με πιθανή σχέση με τα επίπεδα της βιταμίνης D. Η Χασιμότο εμφανίζεται κυρίως σε γυναίκες, λόγω του μεταβολικού προφίλ τους και των ορμονικών αλλαγών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους.

Επίσης, αυξημένες πιθανότητες νόσησης παρουσιάζουν άτομα με οικογενειακό ιστορικό θυρεοειδούς και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Διάγνωση και συμπτώματα της Χασιμότο

Η διάγνωση της θυρεοειδίτιδας Hashimoto γίνεται από τον ενδοκρινολόγο μέσω κλινικής εξέτασης, εξετάσεων αίματος και υπερηχογράφημα.

Οι ασθενείς με Hashimoto εμφανίζουν διάφορα συμπτώματα λόγω της μείωσης των θυροειδικών ορμονών που προκαλείται, καθώς ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες του οργανισμού. Τέτοια συμπτώματα επομένως είναι:

  • αύξηση βάρους
  • δυσλειτουργίες της καρδιάς και του εντέρου
  • διαταραχές στον εμμηνορυσιακό κύκλο και στον ύπνο

Αρκετά συχνά, οι νοσούντες εμφανίζουν μειωμένη συγκέντρωση και μνήμη, τριχόπτωση, εφιδρώσεις και κατακράτηση υγρών. Επίσης, εμφανιζεται ήπια κατάθλιψη, εναλλαγές στη διάθεση, κόπωση, μυϊκός πόνος και μικρή ανοχή στο κρύο.

Συνεπώς, η θυρεοειδίτιδα Hashimoto μειώνει την ποιότητα ζωής και δυσκολεύει την καθημερινότητα των ασθενών.

Θεραπεία της Χασιμότο

Η θεραπεία της Hashimoto είναι ιδιάζουσας σημασίας.

Τις περισσότερες φορές χορηγείται φαρμακευτική αγωγή για την ισορροπία των ορμονών. Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό να βελτιώνονται η διαχείριση του άγχους και η διατροφή καθώς συμβάλλουν έμμεσα στην αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα.

Ο ρόλος της διατροφής

Η διατροφή στους ασθενείς με Hashimoto παίζει σημαντικό ρόλο στην έκβαση της ασθένειας.

Πολλά θρεπτικά συστατικά, μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της φλεγμονής και στην καλύτερη διάθεση. Κάποιες φορές και στη μείωση των συμπτωμάτων. Φαίνεται, λοιπόν, ότι το ιώδιο, το σελήνιο, ο σίδηρος, η βιταμίνη D, η μελατονίνη είναι τα κυριότερα από αυτά.

Το ιώδιο και ο σίδηρος είναι απαραίτητα συστατικά για να μπορέσει ο θυρεοειδής αδένας να συνθέσει τις θυρεοειδικές ορμόνες. Η λήψη σεληνίου θα πρέπει να γίνεται επαρκώς, γιατί μειώνει τη δυσλειτουργία του θυρεοειδούς.

Χρειάζεται προσοχή όμως γιατί σε υψηλή δόση δημιουργεί τοξικότητα. Επίσης, η ελεγχόμενη λήψη βιταμίνης D και μελατονίνης αποτελεί σημαντική στρατηγική στη θεραπεία της Χασιμότο λόγω διάφορων κυτταρικών μηχανισμών.

Ακόμη, η διατροφή συμβάλλει στην επίτευξη ποικιλομορφίας του εντερικού μικροβιώματος. Συγκεκριμένα, περιορίζει τη φλεγμονή και τα συμπτώματα της θυρεοειδίτιδας, βελτιώνει την απορρόφηση των φαρμάκων του θυρεοειδή και των θρεπτικών συστατικών.

Το Μεσογειακό μοντέλο

Η Μεσογειακή διατροφή ενδείκνυται για ασθενείς με Hashimoto γιατί είναι ένα αντιφλεγμονώδες διατροφικό πρότυπο πλήρες στα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Ειδικότερα, περιλαμβάνει υψηλή κατανάλωση δημητριακών και ψωμιού ολικής άλεσης, που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και βοηθούν στην υγεία του εντέρου. Αντίστοιχα ισχύει το ίδιο για τα εποχικά φρούτα και λαχανικά.

Επίσης, συστήνει αρκετά συχνά γάλα και γαλακτοκομικά, που  περιέχουν βιταμίνη D και ιώδιο. Βέβαια καλό είναι να αποφεύγονται τα αγελαδινά προϊόντα. Ακόμα, περιλαμβάνει πουλερικά, αυγά και όσπρια ως πρωτεΐνες τα οποία είναι εξαιρετικές πηγές σίδηρου και σεληνίου.

Τέλος, η Μεσογειακή διατροφή συστήνει συχνή κατανάλωση ξηρών καρπών και λιπαρών ψαριών, που είναι πλούσια σε ω3, βιταμίνη D, ιώδιο και σελήνιο. Εννοείται ότι δεν περιλαμβάνει  υπερ-επεξεργασμένες τροφές και ζωικά λίπη, που πρέπει να αποφεύγονται.

Συνοψίζοντας

Η διατροφή δεν θεραπεύει την αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα. Ωστόσο, βοηθάει τους ασθενείς να βελτιώσουν την καθημερινότητα τους και να μην αυξήσουν το βάρους τους.

Σε κάθε περίπτωση, η διατροφή για ασθενείς με Hashimoto προτείνεται να είναι εξατομικευμένη, σε συνεργασία με έναν επαγγελματία Διατροφολόγο.

Διατροφική υποστήριξη για άτομα με Χασιμότο

Χρειάζεστε εσείς ή κάποιο συγγενικό σας πρόσωπο καθοδήγηση σχετικά με την διατροφή για Χασιμότο;

Είμαι επαγγελματίας Διατροφολόγος στο Βραχάτι Κορινθίας και έχω την δυνατότητα να σας υποστηρίξω τόσο δια ζώσης όσο και διαδικτυακά. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μου με όποιον από τους ακόλουθους τρόπους επιθυμείτε:

Κοινοποίηση:

Facebook
Twitter
Pinterest
Δείτε ακόμα

Related Posts

Ψυχογενής Βουλιμία

Βουλιμία, μια αθόρυβη διαταραχή πρόσληψης τροφής

Η Ψυχογενής Βουλιμία είναι μια ψυχική πάθηση που αναγνωρίστηκε επίσημα ως Διατροφική Διαταραχή το 1980 από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία. Ο συγκεκριμένος επιστημονικός οργανισμός, εκδίδει το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχιατρικών Διαταραχών, και η Βουλιμία προστέθηκε στην 3η έκδοση του. Αν και πολλοί την μπερδεύουν με την Αδηφαγική Διαταραχή, πρόκειται για δύο διαφορετικές περιπτώσεις. Πολλές

Μπάρες με Κράνμπερι

Μπάρες με Κράνμπερι

Οι μπάρες με Κράνμπερι είναι ένα εξαιρετικό σνακ για όσους θέλουν να προσφέρουν στον οργανισμό τους ενέργεια. Η άσκηση βασίζεται στην καύση υδατανθράκων και ο ρόλος τους είναι σπουδαίος στην αθλητική απόδοση. Συνεπώς, η κατανάλωση τους πριν την προπόνηση βοηθά στην διατήρηση αλλά και την αύξηση των επιπέδων ενέργειας. Η συνταγή για τις μπάρες με

Κέικ χαρουπιού

Κέικ χαρουπιού χωρίς ζάχαρη

Το κέικ χαρουπιού είναι μια γευστική και εξαιρετικά υγιεινή επιλογή όταν θέλουμε να απολαύσουμε ένα γλυκό και ταυτόχρονα να προσφέρουμε στον εαυτό μας πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Μπορεί να καταναλωθεί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, και το σίγουρο είναι ότι η γεύση του θα σας αποζημιώσει. Το χαρούπι και τα οφέλη του Η χαρουπιά ευδοκιμεί σε όλη

σπανάκι με γαρίδες

Γαρίδες με σπανάκι και πλιγούρι

Οι γαρίδες με σπανάκι είναι ένα εξαιρετικά θρεπτικό και πεντανόστιμο πιάτο που μαζί με το πλιγούρι δημιουργούν έναν τέλειο διατροφικό συνδυασμό. Πρόκεται για μια πανάρχαια συνταγή που προέρχεται από την περιοχή της Μεσογείου στην οποία ευδοκιμούν και τα δύο βασικά συστατικά της. Γαρίδες με σπανάκι, ένας ενεργειακός & θρεπτικός δυναμίτης Οι γαρίδες είναι μια εξαιρετική

ταμπουλέ

Ταμπουλέ

Το ταμπουλέ είναι μια εξαιρετικά δροσερή πρόταση σαλάτας που θα σας προσφέρει μια πληθώρα πολύτιμων θρεπτικών συστατικών. Φυλλάσεται στο ψυγείο έως και 3 ημέρες και το εντυπωσιακό είναι πως θα το βρείτε πολύ πιο εύγευστο την δεύτερη ημέρα! Αν επιθυμείτε, μπορείτε να προσθέσετε και άλλα λαχανικά όπως κολοκύθι και καρότο για έξτρα γεύση. Πλιγούρι, η

Scroll to Top